Ben je bang voor de tandarts en zwanger of net bevallen? Lees dan deze blog. In deze blog beschrijven we een aantal tips om je beter te kunnen ontspannen bij de tandarts. Werkt dit niet? Dan kan je een angsttandarts proberen. Zij zijn gespecialiseerd in het behandelen van mensen die bang zijn voor de tandarts.

Weet wat je kunt verwachten

Wanneer je een afspraak hebt bij de tandarts en hij heeft je hier niet met informatie op voorbereid, kan je natuurlijk zelf vragen wat er gaat gebeuren en hoelang de behandeling duurt. Duidelijke informatie vooraf werkt over het algemeen heel erg rustgevend. Een tandarts kan je bijvoorbeeld helper aan de hand van röntgenfoto’s de laten zien, waar er iets mis is en wat zij gaan doen. Ook kan diegene niet meer bij de behandeling betrekken, door je de speekselzuiger te laten vasthouden van een spiegeltje naar het probleem of resultaten kijken. Het is belangrijk zo weinig mogelijk stress te ervaren tijdens je zwangerschap ten behoeve van de gezondheid van je kind. Ook jonge moeders hebben alle tijd en energie nodig voor hun nieuwe baby. Laat dus zo weinig mogelijk stress toe in je leven door een plan van aanpak met de tandarts af te spreken waar jij je prettig bij voelt. Geef hem of haar alle informatie over je zwangerschap of nieuwe moederschap. 

Zorg voor controle

Het is fijn om met de tandarts vooraf een afspraak maken bij een signaal voor jou de behandeling te laten stoppen, dit is dan niet echt stoppen maar een korte pauze. Zo’n seintje zou kunnen zijn dat je je hand opsteekt wanneer hebt niet lekker voelt of pijn hebt. Wanneer zoiets afspreekt, krijg je meer controle op de situatie. Dit schept rust voor jou en je kind. 

Rustig ademen

Rustig adem helpt in elke situatie waarin je stress ervaart. Wanneer je een behandeling hebt, kun je ervoor zorgen dat je iets comfortabel draagt. Leg je hand op je buik en adem rustig en bewust in en uit. Adem zoveel mogelijk door je neus in en uit. Je gebruikt 3 seconden om in te ademen 6 seconden voor het uitademen. Dit vergt enige oefening, maar dit helpt als je in de behandelstoel zit rustig te ademen tegen angst voor de tandarts. Misschien kun je enkele technieken die je geleerd hebt op zwangerschapsgym, zoals ademhalingstechnieken, gebruiken voor je bezoek aan de tandarts.