Er zijn bepaalde soorten voedsel die je beter niet kunt eten wanneer je zwanger bent. Ze kunnen jou of je baby ziek maken en dat is het laatste wat je wilt. Het beste is om vers gekookt of bereid voedsel te eten. In deze blog vertellen we verder welke voedingsmiddelen je beter kunt vermijden.

Schimmelkaas

Eet geen zachte kazen zoals brie, camembert en gorgonzola. Deze zijn gemaakt met schimmel en kunnen een bacterie bevatten die schadelijk kan zijn voor je ongeboren baby. Hoewel zo een infectie zeldzaam is, kun je schimmelkaas toch beter vermijden. Je kunt wel harde kazen eten zoals cheddar of Parmezaanse kaas.

Rauwe/zacht gekookte eieren

Wanneer je een ei kookt, zorg er dan voor dat deze goed gaar is totdat het eiwit en de dooier goed stevig is. Dit voorkomt risico op voedselvergiftiging door salmonella. Ook recepten waarin rauwe eieren in zitten, zoals zelfgemaakte mayonaise, kun je beter overslaan. Wil je toch een gerecht eten waar normaal gesproken rauwe eieren in horen? Gebruik dan gepasteuriseerde vloeibare eieren.

Sushi

Eet geen gekoelde zeevruchten zoals rauwe oesters, garnalen en sushi. Dit voedsel heeft een hoger risico op voedselbesmetting. De veiligste manier om van sushi te genieten is door voor de volledig gekookte of vegetarische varianten te kiezen, zoals:

–       Gekookte of gefrituurde zeevruchten, zoals paling (unagi) of garnalen (ebi)

–       Groenten, bijvoorbeeld komkommer (kappa) maki

–       Avocado, bijvoorbeeld California roll

Dus wil je alsnog genieten van een heerlijke sushimaaltijd? Je kan gerust sushi bestellen, mits je je aan bovenstaande eisen houdt.

Rauw vlees

Net zoals eieren geldt ook voor vlees dat het niet rauw of onvoldoende gaar gegeten kan worden wanneer je zwanger bent. Wees hierbij vooral voorzichtig met varkensvlees, worst en gehakt. Zorg ook dat al het keukengerei grondig wordt schoongemaakt nadat je vlees hebt bereid.