Tijdens je zwangerschap is het belangrijk dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Je moet je vitamines en voedingsstoffen immers delen met je kindje in je buik. Dit betekent dat je een grotere behoefte hebt aan bepaalde vitamines. Daarom is het geen gek idee om tijdens je zwangerschap extra supplementen en zwangerschapsvitamines te nemen. In deze blog lees je welke vitamines onder andere van belang zijn tijdens de zwangerschap. Ook lees je of je er een supplement voor moet slikken of dat je het uit je voeding kunt halen.

Foliumzuur

Foliumzuur is een supplement dat van groot belang is bij de groei van je baby. Het supplement helpt bij de groei van het zenuwstelsel en verkleint de kans op aangeboren afwijkingen. Je kunt hier al mee beginnen als je besluit zwanger te willen worden. 

Vitamine D

Als je zwanger bent heb je vitamine D nodig voor de celdeling en het behouden van sterke botten. Het helpt bij de groei en ontwikkeling van het beenderstelsel bij je baby. Vitamine D maakt je lichaam vanzelf aan als je in de zon zit. Daarnaast wordt aangeraden iedere dag tijdens je zwangerschap extra vitamine D te slikken.

IJzer

IJzer zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen en deze bloedcellen zorgen voor een goede toevoer van zuurstof door het lichaam. Tijdens je zwangerschap maak je bloed aan voor jezelf én je baby. De behoefte aan ijzer wordt dus verhoogd. IJzer haal je in principe uit gezonde voeding. Indien je een ijzertekort hebt krijg je een ijzersupplement voorgeschreven.

Vitamine C

Tijdens je zwangerschap gaat je behoefte aan vitamine C met 20 gram omhoog. Vitamine C zorgt voor een sterke weerstand en het helpt je lichaam bij het opnemen van ijzer. Je vindt vitamine C in veel groente en fruit zoals sinaasappelen, aardbeien en kiwi’s. Daarnaast wordt aangeraden tijdens je zwangerschap elke dag een vitamine C supplement te slikken.