Zit je relatie in een dipje, en ben je bang dat de situatie wel eens zou kunnen verslechteren? Voor je naar een relatietherapeut voor online relatietherapie stapt, zijn er enkele dingen die jullie zélf kunnen doen om jullie relatie te verbeteren.

1. Maak tijd voor elkaar!

‘Kwalitijd’ met elkaar doorbrengen. Het klinkt misschien een beetje kneuterig, maar wie zijn relatie echt wilt verbeteren, zal er toch aan moeten geloven. Die tijd moet je overigens ook maken, want wie zijn dates uitstelt tot “wanneer er nog eens tijd voor is”, is fout bezig (en kan erg lang wachten op een geschikt moment). Toegegeven: sommige weken is het zo druk dat je er simpelweg niet toe komt. Maar als we heel eerlijk zijn met onszelf, moeten we bekennen dat er meestal wel ergens een gaatje vrij te maken is.

2. Maak tijd voor jezelf

Een goede relatie bestaat uit twee tevreden mensen die van elkaar houden. Wanneer een van de partners niet goed in zijn of haar vel zit, heeft dit gevolgen voor de relatie. Wie aan zijn relatie wilt werken, doet er daarom ook goed aan om regelmatig tijd voor zichzelf uit te trekken en aan zichzelf als individu te werken.

3. Luister en observeer alvorens te reageren

Het is weer zover: er ging wat mis, en nu zijn jullie boos. In eerste instantie ga je er misschien alles aan doen om je gelijk te bewijzen. Jij bent niet in fout, het is je partner die het niet bij het juiste eind heeft! Zonder naar elkaar te luisteren gaan jullie wedijveren over wie er gelijk heeft. En dat is heel jammer, want dit is precies het soort moment waarop je naar elkaar moet luisteren. Geef je partner de kans om uit te spreken, denk na over wat er wordt gezegd, en ga dan pas over tot reactie. Zo vermijd je dat de gemoederen hoog oplopen, én krijgen jullie beiden de kans het probleem op te lossen.

4. Denk goed na over hoe je dingen formuleert

Hoe we dingen formuleren heeft een enorme invloed op hoe onze boodschap overkomt, maar vreemd (en jammer) genoeg staan we daar vaak niet echt bij stil. Wanneer we met een probleem zitten, is het aanlokkelijk om dat te verwoorden als: “Jij laat altijd de deur openstaan”. Dat dat erg verwijtend en misschien wel onredelijk hard aankomt, is alleen maar logisch. Probeer daarom je standpunt op een andere manier te verwoorden, waarbij je vertrekt vanuit jezelf. “Ik vind het leuk als de deur gesloten is,” of “ik vind het niet fijn als iemand de deur open laat staan omdat…” zijn bijvoorbeeld positievere manieren om het probleem bespreekbaar te maken.

Kom je er, ook met deze tips, niet uit? Dan kan het fijn zijn om een gesprek bij een relatietherapeut aan te vragen of te praten met een psycholoog. Zo’n therapeut heeft ongetwijfeld meer inzicht in welke stappen jullie kunnen zetten om je relatie weer op rails te krijgen.