Kraamzorg babymoon

Software voor de gezondheidszorg

Geplaatst op

Softwareoplossingen voor de gezondheidszorg ondersteunen bijvoorbeeld medische praktijken bij het verlenen van individuele patiëntenzorg.

Bedrijven en instellingen in elke branche kunnen profiteren van het gebruik van geschikte bedrijfssoftware. Om dit te doen, moet er echter voor worden gezorgd dat het gebruikte systeem ook is afgestemd op de eisen van de betreffende industrie. Elke branche kenmerkt zich immers door individuele processen, die door passende CRM programma’s in kaart moeten worden gebracht. Dat is ook het geval in de zorgsector. Hieronder kijken we graag naar de belangrijkste features van CRM software voor de zorgsector.

Software voor de gezondheidszorg

De zorg is een veeleisende sector. Hier worden gevoelige patiëntgegevens beheerd, die koste wat kost moeten worden beschermd. Tegelijkertijd is hier, meer dan in andere industrieën, een hoge mate van empathie vereist. Bovendien wordt het dagelijkse werk in medische faciliteiten meestal gekenmerkt door hectiek en tijdsdruk. Zelfs een kleine vertraging in de ochtend kan leiden tot verdere, aanzienlijke vertragingen en lange wachttijden gedurende de dag. CRM programma’s voor de gezondheidszorg kan faciliteiten helpen de administratieve overhead te verminderen en kostbare tijd te besparen. Medewerkers hebben dus extra capaciteiten om meer gerichte taken op zich te nemen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een meer persoonlijke verzorging van de patiënten.

Het digitale patiëntendossier

Het digitale patiëntendossier is een belangrijk hulpmiddel op het gebied van zorg. Een patiëntendossier bevat alle belangrijke informatie over een patiënt en zijn medische geschiedenis, die artsen nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen en hun beroep volledig te kunnen uitoefenen. Patiëntendossiers kunnen in principe ook in analoge vorm worden bijgehouden. Het probleem hier is echter de administratieve inspanning. Enerzijds maakt analoge administratie het lastig om efficiënt gegevens en informatie uit te wisselen van instelling tot instelling. Het kan ertoe leiden dat verschillende instellingen verschillende informatie hebben.  Tegelijkertijd maakt analoog beheer het moeilijk om snel belangrijke informatie te vinden. Om deze reden is het gebruik van het digitale patiëntendossier aan te bevelen. Dit kan worden geïntegreerd in praktijksoftware zodat medewerkers gebruik kunnen maken van een centraal systeem.

Afsprakenbeheer

Afsprakenbeheer is een van de belangrijkste administratieve taken in de zorgsector. Dit zorgt ervoor dat een optimaal gebruik gegarandeerd is. Op deze manier kunnen ook lange wachttijden worden vermeden. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat ongenoegen bij patiënten wordt voorkomen. Een betere patiënttevredenheid zorgt op zijn beurt voor een hogere patiënt loyaliteit. Daarom moet een centraal, digitaal afsprakenbeheer een integraal onderdeel zijn van elke praktijksoftware. Op deze manier kunnen alle medewerkers met dezelfde data in hetzelfde systeem werken. Discrepanties en organisatorische uitdagingen worden zo veel mogelijk beperkt.

Hoe zit het met gegevensbescherming?

Zoals eerder vermeld, worden in de medische sector zeer gevoelige persoonsgegevens verwerkt, die ten koste van alles moeten worden beschermd. Ook daarom zijn aparte software oplossingen voor de zorgsector nodig. Aanbieders van deze systemen zijn zich bewust van de hoge eisen op het gebied van gegevensbescherming van deze industrie. Uw systemen beschikken al over alle belangrijke randvoorwaarden voor de bescherming van de gegevens die op een gestandaardiseerde manier worden beheerd.  De zoektocht naar een geschikt systeem moet daarom altijd beginnen met branchespecifieke systemen.

Conclusie: Vind de juiste software voor de zorg

Het wordt duidelijk dat elke branche individuele eisen stelt aan geschikte systeem voor relatiebeheer. Er zijn ook afzonderlijke oplossingen in de gezondheidszorg die voldoen aan de individuele eisen van deze industrie. Bij het zoeken naar een geschikt systeem is het raadzaam om je eerst intensief bezig te houden met de doelen die bereikt moeten worden door het introduceren van software. Hieruit kunnen vervolgens concrete eisen worden afgeleid, die kunnen worden vastgelegd in de vorm van een eisenspecificatie. De specificaties dienen dan als een belangrijke basis voor besluitvorming later in het software project of een project al dan niet bij een specifieke leverancier kan worden geïmplementeerd.

Gerelateerde berichten

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden