Er zijn veel situaties waarin het ontzettend ongepast is om je agressief uit te laten tegen iemand die gewoon zijn of haar beroep aan het doen is. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan mensen die boos worden op ambulancemedewerkers. Zij zijn jammer genoeg lang niet de enigen die last hebben van dit soort mensen. Het is bijvoorbeeld ook niet ongebruikelijk dat mensen boos worden op een verloskundige of gynaecoloog.

Een noodknop

Het is van belang dat je als zorgverlener altijd de mogelijkheid hebt om iemand in te schakelen voor hulp. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het gebruik van personenalarmering. Veel mensen zullen bij het lezen van dit woord denken: wat is personenalarmering? Dit is een systeem wat ontzettend nuttig kan zijn voor mensen die vaak te maken hebben met agressiviteit. Door middel van dit systeem heb je een soort van noodknop waar je op kunt drukken als de situatie te bedreigend wordt. Wanneer de verloskundige bijvoorbeeld op deze knop drukt, krijgt de beveiliger van de afdeling een melding en komt deze direct naar de locatie van waar de melding komt.

Leren omgaan met agressie

Er zijn veel mensen die het lastig vinden om om te gaan met mensen die heel erg boos doen. Gelukkig is het mogelijk om dit soort vaardigheden te leren. Je kunt hier bijvoorbeeld een cursus voor volgen. Op die manier kun je ervoor zorgen dat je steeds beter weet wat je kunt doen om te voorkomen dat de situatie escaleert. Niet iedere situatie is hetzelfde, maar er zijn wel bepaalde dingen die ontzettend kunnen helpen om iemand die agressief is rustig te krijgen. Door dit te leren kun je een groot deel van de vervelende situaties voorkomen. Daarom is het voor iedereen die voor zijn of haar werk vaak met agressie te maken heeft slim om op zoek te gaan naar een cursus waarbij je dit leert.